”On helpompi rakentaa vahvoja lapsia, kuin korjata rikkinäisiä aikuisia”, sanoi Frederick Douglass jo 1800-luvulla. Tämän päivän satsaus säästää huomisen menoissa. Tässä piilee myös taiteen ja kulttuurin voima. Taiteella, kulttuurilla ja muilla harrastuksilla saattaa olla arvoa, jota emme pysty edes mittaamaan. Kaikelle ei voi määrittää hintaa.
Harrastusten kustannukset voivat olla monessa lapsiperheessä suuri taakka. Harrastustoiminta kodin ulkopuolella tarjoaa mahdollisuuden yhdessäoloon ja vuorovaikutukseen. Tämä mahdollisuus on annettava kaikille lapsille. Jokaiselle lapselle on turvattava vähintään yksi harrastus.
Yhteiskunnan taattava kaikille lapsille mahdollisuus harrastaa.
SDP on esittänyt kunnille ja järjestöille harrastuslupausta. Se tarkoittaa sitä, että yhteiskunnan on taattava kaikille suomalaisille lapsille mahdollisuus harrastaa. Järjestöille, urheiluseuroille, kouluille ja kunnille laitettaisiin haettavaksi määräraha, jolla tarjotaan vapaapaikkoja harrastuksiin sekä välineitä ja soittimia perheille, joilla muuten ei olisi niihin varaa.
Olemme myös koulutuspoliittisessa ohjelmassamme esittäneet joustavan koulupäivän mallia. Koululaiset toivovat lisää harrastetunteja ja omatoimista harrastamista koulupäivän yhteyteen. Tällä olisi suuri merkitys kouluviihtyvyyden paranemiseen. Tarvitsemme enemmän lasten ja nuorten omien toiveiden ja näkemysten kuulemista oppilaitosten arjessa.
Harrastustoiminta koulupäivän yhteyteen.
SDP:n mielestä koulupäivän rakennetta tulee uudistaa siirtymällä joustavaan koulupäivään. Joustavassa koulupäivässä koulupäivään sisällytettäisiin maksutonta kerhotoimintaa, jonka järjestämiseen osallistuisivat koulun henkilöstön lisäksi esimerkiksi taide- ja kulttuuritoimijat sekä liikunta- ja nuorisojärjestöt. Harrastustoiminnassa hyödynnettäisiin koulun tiloja ja välineitä.
Joustava koulupäivä tasa-arvoistaisi lasten harrastusmahdollisuuksia, kun toimintaa tuotaisiin koulupäivän yhteyteen. Näin entistä useammalla lapsella olisi mahdollisuus harrastaa yhdessä muiden lasten kanssa. Joustava koulupäivä mahdollistaisi myös sen, että perheille jäisi enemmän aikaa yhdessäoloon, kun harrastustoiminta kytkeytyisi koulupäivän yhteyteen.
Mielestäni harrastuslupaus on kannattava sijoitus tulevaisuutta varten. Oman kokemukseni kautta koen, että harrastuksilla on paljon positiivisia vaikutuksia varsinkin lapsiin ja nuoriin. Harrastukset antavat mm. mahdollisuuden harjoittaa sosiaalisia taitoja sekä rytmittävät arkea. Harrastuksissa luodut sosiaaliset suhteet laajentavat lasten verkostoja koulukavereiden lisäksi sekä harrastusten ohjaajiin luodut aikuissuhteet voivat olla lapsille hyvinkin merkittäviä. Harrastuksien tuoma rytmitys arjessa tukee koulun käyntiä, sillä esimerkiksi läksyille ja kokeisiin lukemiselle on varattu rajattu aika. Näin ollen niitä ei voi lykätä.
Itse koen todella tärkeäksi sen, että lapsi pääsee kokeilemaan mahdollisimman monipuolisesti erilaisia harrastuksia, sillä siitä voi tulla lapselle keino millä hän ilmaisee itseään tulevaisuudessa. Tämä harrastuslupaus kuulostaa juuri täydelliseltä, sillä on totta että monissa perheissä ei ole mahdollista rahoittaa lapsen harrastuksia, saati sitten useamman lapsen harrastuksia. Siksi on hienoa, että tällainen idea on keksitty, jotta harrastaminen olisi mahdollista kaikille.
On hyvin tärkeää, että lapsi pääsee kokeilemaan erilaisia harrastuksia ja löytämään sitä kautta mistä itse pitää ja se vaikuttaa myös lapsen oman itsensä löytämiseen. Harrastuslupaus on todella hyvä idea millä kaikille annetaan mahdollisuus harrastaa ja sitä kautta ilmaista itseään. Harrastustoimintaa voisi tuoda enemmän esille koululaisten vapaavalintaisina kursseina koulussa ja näillä kursseilla olisi mukana taide- ja kulttuuritoimijoita sekä liikunta- ja nuorisojärjestöjä. En tiedä toimisiko joustava koulupäivä niiden kohdalla, jotka eivät ole kiinnostuneet harrastamaan mitään tarjoilla olevia asioita, siksi vapaasti valittavat kurssit olisivat parempi vaihtoehto, koska joukossa voisi olla yhä tavallisia kouluaineita niille joita tarjolla olevat harrasteet eivät kiinnosta.