Asuin lapsena Espoossa Ruukinrannan huvilayhdyskunnassa. Silloin yleisölle avautui Gallen-Kallelan Tarvaspään ateljeemuseo. Sakaraharjaisesta linnasta tulikin jokakesäinen lapsen mieltä innoittanut vierailukohde.

Talon isäntä oli onnistunut taiteilijana myös kaupallisesti ja sai käsitykseni mukaan toteuttaa luomisvimmaansa ja -tahtoaan siten, että taiteen ostajat seurasivat häntä. Varmasti hänkin joutui elantonsa hyväksi tekemään ostajien silmää miellyttäneitä myyntitöitä, mutta aikaa ja voimia riitti silti oman luovuuden toteuttamiseen.

Edelläkävijät löytävät myös ostajakuntaa.

Mesenaatteja – julkisia ja yksityisiä – taide on aina tarvinnut.  Kuulun niihin, jotka tämän rinnalla luottavat siihen, että edelläkävijät löytävät myös ostajakuntaa. Taidemaailma on tässä suhteessa ankara.  Osa löytää kuluttajat, osa jää markkinoilta sivuun.

Uskon, että taiteen kysynnän perustaso on melko vakaalla pohjalla, sillä ihmisellä on luontainen pyrkimys estetiikkaan ja kiinnostus tarinoita kohtaan. On kuitenkin tärkeää, että muun muassa koulut ja opistot tarjoavat taideaineita, -kursseja ja kulttuuritoimintaa. Taiteen tekeminen kehittää paitsi luovuutta myös erilaisia valmiuksia valinta- ja päätöksentekotilanteisiin kuin tiedepainotteiset aineet. Lisäksi taiteen tekijästä kehittyy helpommin taiteen kuluttaja.

Taiteen kuluttajat haluavat tarinoita.

Viime aikojen paljastukset ovat saattaneet ostajat vanhemman taiteen osalta varovaisiksi. Väärennökset pelottavat. Tämä tarjoaa mielestäni tässä ja nyt toimiville mahdollisuuden.

Teatteriesitys lavalla tai kuvanveistäjän työ omasta ateljeesta myytynä on varmasti aito. Taiteen kuluttajat haluavat tarinoita ja suoraa yhteyttä taiteilijoihin. Tällainen avautuminen suuren yleisön suuntaan on nyt sosiaalisen median aikaan yhä helpompaa.

Osa meistä ihmisistä on melko kyllästynyt materiaaliseen kulutukseen. Tämä tarjoaa mahdollisuuden aidolle ja yksilölliselle tuotannolle. Ylipäätään elämystalous matkailusta urheilukilpailuihin ja konserteista sisustamiseen on vahvassa kasvussa. Taiteella on tässä suuri mahdollisuus löytää sijansa kuluttajien lompakosta ja erityisesti ajankäytöstä.

Kuva: Paula Virta

4+